A bokatájéki sérülések

Bokaízület sérülés után, A bokaszalag sérülés osztályozása a szalagsérülés mértékén alapul

Posted in Egyéb Szerző: Balogh Judit A kosarasok leggyakoribb sérülései kétség kívül a bokához köthetők. Felugrás utáni leérkezéseknél, irányváltásoknál, kitámasztásoknál fordul elő a boka rándulása, mely a bokaszalagok meghúzódásával, részleges, vagy teljes elszakadásával járnak. Általában a külső szalagok sérülése jellemző, ritkán előfordul ficam, esetleg törés is. A sérülés a sérült terület duzzanatával és bevérzésével jár.

bokaízület sérülés után fáj a karok a vállízületekben

Az ízület a sérülés súlyosságától függően instabillá válik, a boka mozgatása, a járás fájdalmas. A sérülés ellátása: EJNYE terápia emelés, jegelés, nyugalomba helyezés, fásli alkalmazása rögtön a helyszínen csökkentheti a duzzanat nagyságát és lerövidítheti a felépülés idejét.

De milyen okai lehetnek a bokafájdalomnak?

A jegelést lehetőség szerint azonnal meg kell kezdeni, ha nem áll rendelkezésre jég, hideg vizes borogatás is megfelel. A sérült végtagot fel kell emelni lehetőleg a szív fölé és szorosan körbetekerni. Ez csökkenti a vérömlenyt és a fájdalmat, valamint stabilitást ad a bokának, míg a sérült eljut az orvoshoz, vagy haza.

bokaízület sérülés után orvosi epe a csípőízület artrózisával

Amennyiben a sérülés súlyosnak látszik, mindenképpen orvoshoz kell fordulni, ellenkező esetben elegendő bokaízület sérülés után otthoni ellátás. Az első napokban a jegelést folytatni kell, szakaszosan, a fagyási sérüléseket elkerülve.

A sérülések típusai

Általában perc jegelés után hosszabb szünetet kell tartani, hogy a bőr felmelegedhessen. A jeget közvetlenül nem szabad a bőrre tenni, és ha fájdalmat okoz, azonnal abba kell hagyni. A lábat óvni kell a melegtől szauna, fürdő, solarium, stb. Gyulladáscsökkentő gyógyszerek és krémek is alkalmazhatók, persze csak szakember ajánlásával és tudtával.

#maradjotthon Bokatorna Zsuzsival

Kevésbé súlyos sérülés esetén nap elteltével, ahogy a fájdalom mérséklődik, meg kell kezdeni a boka óvatos tornáztatását. A járás szintén gyorsítja a gyógyulást.

bokaízület sérülés után ízületi blokk artrózissal

A sporttevékenység fokozatos újrakezdése a duzzanat lelohadása és a fájdalom megszűnése, vagy jelentős mérséklődése után ajánlott. Súlyosabb sérülés esetén az orvos a boka hetekre való rögzítését, begipszelését javasolhatja, a legsúlyosabb esetben pedig műtétet.

Bokaízület sérülés után. Kapcsolódó cikkek

A műtét után szintén merev rögzítés szükséges hétig, melyből egy hetet fekvőgipsz vagy mankózás tesz ki. A rögzítés levételét követően a rehabilitációt meg kell kezdeni. A műtét utáni teljes felépülés hónapot tesz ki. Rehabilitáció A rehabilitáció célja a bokaízület mozgékonyságának visszaállítása és a boka megerősítése.

Bokaficam állapotfelmérő kérdőív

Kezdetben terhelés nélküli mozgatás, úszás és kerékpározás ajánlott, majd egyenes vonalú futás következhet. Ezután páros lábú bokából történő szökdelések végezhetők, és csak legvégül oldalirányú terhelés kitámasztások. A rehabilitáció elmulasztása növeli az újrasérülés kockázatát, ezért fontos, hogy kisebb bokasérülések után is elvégezzék a játékosok a speciális erősítő programot akkor is, ha már edzésbe álltak.

bokaízület sérülés után viszket a bal talpam mit jelent

Általános tapasztalat, hogy a nem túl súlyos bokasérüléseket — mivel gyorsan gyógyulnak — nem veszik elég komolyan sem az edzők, sem a sportolók ellentétben pl. Megelőzés A boka sérülésének legnagyobb kockázata korábbi sérülés megléte. Ha már volt bokasérülés, nagyobb az esély, hogy újra előfordul.

bokaízület sérülés után a könyökízület köszvényes bursitisének kezelése

A sportág jellemző mozgásaiból adódóan az edzőknek gondot kell fordítania arra, hogy a játékosok rendszeresen végezzenek olyan gyakorlatokat, melyek erősítik a bokát és felkészítik a sportolót váratlan helyzetekre is. Az egyensúlygyakorlatok Dynair, Aero-step, stb. Az ugrókötelezés, ugróiskolák, vonalszökdelések bokaízület sérülés után irányváltoztató futások hatékonyan készítenek fel a biztonságos talajfogásra, a könnyített pliometrikus gyakorlatok pedig növelik az izomerőt, edzik az inakat és a szalagokat.

A sérülés megelőzhető a boka rögzítésével is ragasztás, bokavédő használatamely stabilitást ad az ízületnek.