Hogyan lehet fejleszteni a könyökízületet sérülés után

Hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után

Sportmedicinális kiegészítő ismeretek pszichológusoknak 3. Ízületi sérülések Bizonyos sérülések elég hosszan akadályozzák a sportolót tevékenységében, és ezek nagy része éppen ízületi sérülés. Az ízületi sérülések a sportolók és edzők rémálmai közé tartoznak, mivel ezek nehezen, lassan gyógyulnak, köszönhetően annak, hogy az ízületnek — szövettani jellegzetességei okán — a regenerációs ideje jóval nagyobb, mint az izomzaté: a napokban és hetekben mérhető izomregenerációval szemben egy súlyosabban sérült ízület teljes gyógyulása fél-egy évig is eltarthat, már ha egyáltalán képes a teljes hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után ld.

Loitz, Frank ; Gabriel A komolyabb sérülések gyógyulásának spontán, természetes folyamata három alapvető fázison megy keresztül: vérzés és gyulladás, a szakadt szélek közötti molekuláris és sejtes hidak létrejötte reparációs fázismajd az újjászerveződés.

A gyulladási fázis nagyjából három napig tart, a reparációs fázis két naptól hat hétig a kollagénszintézis mértéke a csúcsot általában a sérülés után három héttel éri elmíg az újraszerveződés körülbelül egy-másfél hónaptól fél-egy évig tart OakesGabriel A kezelés alapvető lépéseinek — pihentetés, jegelés, kompresszió és megemelés — elmaradása hatására túlzott mértékű vérzés és ödéma léphet fel, ami megakadályozza a kollagénrostok hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után elrendeződését, ez pedig azt eredményezi, hogy a kialakuló hegszövet túl merev, rideg, vastag és fájdalmas lesz Gabriel Megjegyzendő, hogy az ízületi szalag szakadásának esetén a korai az első három hétben történő mobilizáció is megzavarhatja a kollagénrostok helyes orientációját, ám a három hét eltelte után javasolt a mozgatás és finom terhelés, mert ez erősíti a gyógyuló szalagokat Gabriel Természetesen nem minden ízület és ízületalkotó reagál egyformán a sérülésre.

Példának okáért a térdízület belső oldalszalagja teljes szakadás esetén is meglehetősen jó gyógyulási potenciállal rendelkezik a megfelelő kezelési fázisokon átesve, de például ugyanabban az ízületben az elülső keresztszalag elszakadásakor sokkal rosszabbak a kilátások, valószínűleg a szakadt szalagszélek ízületi folyadéknak való kitettsége miatt Gabriel Sérülés a túlhasználat miatt A túlterheléses sérülések alapvetően halmozódó mikrotraumák eredményeképpen jönnek létre. Ezek a piciny sérülések az ízületek brucellózisos ízületi gyulladása igényelnének, de ha nem hagyunk erre időt és lehetőséget, például mivel észre sem vesszük őket, akkor a negatív hatások halmozódnak, majd egyszercsak sérülésben kulminálódnak.

E sérülések gyógyulási szakaszában nagy eséllyel újrasérülési ciklusok jöhetnek létre, mert a sportoló nem érzékeli vagy nem veszi komolyan a gyógyulási fázis ajánlott kivárási idejét, és mivel a fájdalom már elmúlt, újrakezdi a terhelést. Ezt a magatartást egy teljesen természetes élettani és pszichológiai jelenség váltja ki. A viselkedés abból fakad, hogy ahogy a sportoló egyre magasabb és erősebb szintet ér el az adott tevékenységben, aránytalanul megnő az az energia, amit a további fejlődésre kell fordítania, tehát a fejlődés az időben nagyjából egy telítési görbét mutat.

Hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után

Így tulajdonképpen még a szintentartáshoz is viszonylag sok energia szükséges. Ennek egyrészt az lesz a következménye, hogy a kihagyás után kellemetlen érzés azt megélni, hogy mennyit zuhant az ember vissza a sérülést megelőző időszak teljesítményéhez képest, másrészt fizikailag is nehéz visszakapaszkodni a korábbi szintre.

Hogyan lehet fejleszteni a könyökízületet sérülés után Kinesiotape teniszkönyökre hogyan lehet kezelni a térd és a csípőízület artrózisát Kenőcs ujj ízület sérüléseihez ízületi betegség csípőkezelés, váll és váll fájdalom térd meniszkópia kezelése.

Így könnyen érthető, hogy a fájdalom elmúltát a sérülés gyógyulásával teszi egyenértékűvé, és nagy intenzitással újrakezdi az edzéseket, ami persze újabb sérülést okozhat. Az egyik nagyon lényeges ok, ami miatt az ízületek rendre megsérülnek az, hogy az ízület alkalmazkodóképessége sokkal korlátozottabb és lassabb, mint az izomzaté.

Ezért sok sportoló megéli azt a jelenséget, hogy miközben izomzata növekszik és erősödik, a meglehetősen gyors — akár hetek alatt végbemenő — átalakulások során elhiszi, hogy a megtartott fejlődés érdekében a terhelés ugyanabban az ütemben fokozható, ahogyan addig. Nos, ez nem így van. Az ízületek alkalmazkodása jóval lassabban megy végbe, és a sportoló ezt a folyamatot sajnos nem képes olyan kézzelfoghatóan érzékelni, mint az izomzati fejlődést.

A jó edzők odafigyelnek arra, hogy sportolóik ne ész nélkül haladjanak a terhelés növelésében, megrészegülve izomzatuk szemmel látható növekedésétől.

Ez a hatás különösen a férfiakat veszélyezteti, hiszen az ő szervezetükben a férfi nemi hormonok hatására átlagosan eleve nagyobb mértékű az izomfehérje-szintézis, ezért fajlagosan ugyanannyi edzés általában nagyobb izomnövekedést produkál, mint a nőkben; valamint mivel a nagy izomzat általában a férfiasság képének is fontos alkotóeleme, ezért ők kevésbé hajlamosak ellenállni a gyors fejlődés reményével kecsegtető, de sokszor ízületi sérülésekben végződő, túlzott ütemű edzéstervek vonzerejének.

Ráadásul ezek a sérülések nem feltétlenül mindig ott jelentkeznek, ahol a végtag terhelésének módjától várnánk. Például a rövidtávfutók edzéstervének jelentős részében az edzések nagyjából fele technikai futóedzés, a másik fele pedig erősítés, hiszen az erős lábak mellett az erős felsőtest a sprintfutás során kifejtett lendületképzéskor elsőrendűen fontossá válik.

hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után a hüvelykujj artrózisának kezelése

Nos, megtörténhet az, hogy egy kiváló adottságokkal rendelkező, kg-os — tehát átlagos tömegű — versenyző például a súllyal történő guggolásnál olyan mértékig képes felerősíteni izomzatát, hogy akár kg plusz súllyal is képes a guggolást vagy akár a guggolásból ugrás sorozatait is elvégezni. Izmai remek formában vannak, ereje még mindig növekszik, azonban a mechanikailag sérülékeny pontokon mikrosérülések képződése kezdődhet: észrevétlen kopások, szakadások, repedések indulhatnak meg.

Ez később nem feltétlenül a figyelt és óvott térdízületben jelentkezik, hanem lehet, hogy például az ágyékcsigolyák valamelyike szenved maradandó károsodást. A versenyző néhány éves időtartamban sorozatos sikereket él meg versenyein, majd hirtelen rosszabbodik az állapota, mivel olyan mértékűvé válik gerincsérülése, hogy teljesen abba kell hagynia a versenyzést, esetleg még sportágat is kell váltania.

Az izomzat fejlődését tehát nem szabad egyedüli mérvadóként kezelni, ha a mozgásrendszer egészének fejlesztése a cél — és mi más lehetne?

Az egészséges ízületek egyik titka, könnyen megteremthető alapfeltétele az alapos bemelegítés. A másik az ésszerű terhelés — ennek mértékét már jóval nehezebb meghatározni, hiszen sportág- és egyénfüggő. Baleset és ízületek: a traumatikus sérülések Az ízületeket ért sérülések gyakori oka egyszerűen a véletlen mozdulatok és egyéb balesetek okozta ficamok, rándulások és szakadások. Ezek a sérülések a legkülönbözőbb helyzetekben fordulhatnak elő, és egy pillanat alatt tönkretehetik a hosszú idő alatt végzett edzésmunkát.

Egyes, hirtelen, nagy erejű mozdulatokat és irányváltásokat igénylő sportágakban labdarúgás, kézilabda, kosárlabda, tenisz, küzdősportok, stb. Elkerülésük szinte lehetetlen, ezért nagyjából annyit tehetünk, hogy fokozatosan megerősítjük az ízületeket, ez pedig főleg az adott sportágak edzői tevékenységének felelőssége pl.

Természetesen az akut sérülések gyógyulásának fájdalmatlan fázisában is jelentkezik egy kiemelten sérülésveszélyes periódus, amikor tehát nagy az újrasérülés veszélye.

Azonban mivel a halmozódó mikrotraumás típushoz képest itt elevenebb a traumaélmény, egyértelműbbek és tudatosítottabbak a sérülést kiváltó mozdulatok, általában eleve hosszabb a gyógyulási fázis, és fokozottabb hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után orvosi segítség igénybevétele, pszichikailag talán könnyebb betartani az ajánlott kivárási időt az edzés újrakezdéséhez. A hideg és az ízületek A teljesség kedvéért megemlítendő még, hogy az ízületek a hideg szempontjából is a legsérülékenyebb elemei a mozgásrendszerünknek, azaz viszonylag könnyen megfázhatnak, ha hidegben gondatlanul sportolunk.

Mindannyiunk számára ismert lehet a jelenség, hogy amikor nyáron, lehúzott ablak mellett utazunk autóban, vonaton, és közben huzamosabb ideig kikönyökölünk az ablakon, az utazást követően rövidebb-hosszabb ideig ízületi fájdalmakat tapasztalhatunk a kar egyes részeiben. Nos, hidegben történő sporttevékenység során lényegében ugyanez játszódik le: az ízület megfázik.

Ez reális veszéllyel a téli sportok végzőit fenyegeti, és úgy a sportolók, mint az edzők felelőssége erre mindenképpen figyelemmel lenni; a többi versenysportban az ilyen irányú veszélyeztetettség elenyésző.

Hogyan lehet fejleszteni a könyökízületet sérülés után

A saját maguk szakállára, edző nélkül sportoló személyeknél állhat még fenn az ízületi megfázás veszélye; ez azonban kívül esik jelen tárgy vizsgálódási körén. Egy manapság általánosan használt berendezés viszont valós veszélyt jelent az általános megfázás és az ízületi megfázás tekintetében egyébként mindenkire, hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után a sportolókra nézve : ez a légkondicionáló berendezések okozta megfázás.

A nyári hőségben valamely ízületünket tartósan érő hideg légáramlat ízületi gyulladást okozhat, s így visszavetheti az edzésmunkát. A sérüléssel sújtott szövet az ízületben 3. Az ízületi szalagok A sportolás során leggyakrabban az ízületi szalagok sérülnek meg. E képződmények az inak megnyúlásánál leírtak szerint viselkednek megnyúlás, megfolyás, szakadás.

A szalagok sérülése alapvetően háromféleképpen szokott bekövetkezni. Leggyakrabban maguk a szalagot alkotó kötőszöveti nyalábok nyúlnak meg vagy szakadnak meg.

Másodsorban az avulziós sérüléseket kell említeni, melyekben a szalag vagy az ín, vagy az ízületi tok a csontból tép ki egy darabot. Ez a fajta sérülés különösen gyermekkorban gyakori, mert ekkor a csontszövet szakítószilárdsága még jóval gyengébb az izmot és az ízületeket rögzítő hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után kötőszöveti elemekénél. Harmadrészt lehetséges a szalag-csont határfelület szétválása is, de ez hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után ritkán következik be, mert a kapcsolódási felület különösen erős Bartlett A szalagsérülések legnyilvánvalóbb tünete a fájdalom mellett az ízületi instabilitás.

hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után otthoni bokakezelés

Emellett a megfelelő illesztettség hiánya, a nyomásviszonyok megváltozása és akár a terület propriocepciójának kiesése is jelentkezhet.

A szalagsérüléseknek leginkább kitett sportolók azok, akiknek korábban már sérültek a szalagjaik, akiknek viszonylag gyengék az izmaik, és azok, akiknek túlzottan lazák az ízületeik Bartlett Megjegyzendő, hogy mindennapi tevékenységeink során lehetséges, hogy rendszeresen a rugalmas, csak megnyúlással járó alakváltozási tartományon kívül használjuk ízületeinket pl.

Ezáltal egy statikusan túlhúzott helyzetben sok időt töltünk el, ami a szalagok megnyúlását okozza, ami miatt pedig csökken a rugalmasságuk, a stabilizálóerejük, és nő a sportolás során fellépő sérülések bekövetkezési esélye is Katics, Lőrinczy Megnyúláskor és részleges szakadáskor a pihentetés és a fokozatos, finom terhelés segíti a felépülést. Teljes szakadáskor műtéti beavatkozás is szükségessé válhat.

Az operáció során egy vagy több ép szalagból metszenek ki hosszú szalagrészeket, és a szakadt szalag helyén ezeket a csonthoz rögzítve pótolják a kiesett funkciókat.

A gyógyulás, mint fentebb szerepelt, több hónapot, vagy akár fél-egy évet is igénybe vesz, így a versenynaptárt egy ilyen sérülés alaposan átírja. Az ízületi porc A túlhasználat és a balesetek során a szalagok mellett a porc is sérülhet.

hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után térd deformáló ízületi gyulladása 2 fokos kezelés

A porc gyakori túlerőltetésre kopással válaszolhat, ami krónikus ízületi gyulladás kialakulásával fenyeget. Egyszeri szélsőséges erőbehatás miatt a porc meghasadhat vagy akár le is törhetnek belőle darabok.

Nem mindegy azonban, hogy milyen porcot érint a sérülés.

3. Ízületi sérülések

Gyakorinak számít például a rostporcos meniscus sérülése a térdben. Ez bizonyos szempontból már komolyabb sérülés, mint a szalagoké, mert a leszakadt porc pótlása nem oldható meg kielégítően. Ilyenkor az ízület kitisztításával, a leszakadt részek eltávolításával és az élesen maradt szélek lesimításával igyekeznek a sérülést kezelni. Kivételes, speciális esetekben megkísérelhető a leszakadt meniscus-darab visszavarrása is.

hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után a térd belső oldalsó ínszalagjának kezelése

Ritkább esetben, extrém trauma hatására a csontok végeit borító üvegporc is leválhat, azonban ennek a gyógyítása még nagyobb kihívást jelent, mint a meniscus gyógyítása. Megjegyzendő, hogy a nem sporttevékenység által, hanem a helytelen életmód következtében létrejött ízületi sérülések egyik leggyakoribb fajtája a túlsúly miatti térdsérülés: porckopás és porcleválás.

hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után kéz arthrosis kezelése

Főbb ízületeink és gyakoribb sérüléstípusaik 3. Bokaízület Általánosságban véve a sportokban a leggyakrabban megsérülő ízület a boka, ezen belül, gyakoriságot tekintve a szalagsérülések állnak az első helyen Bartlett Az ízület alkotásában By An svg version of image:Ankle.

PNG by me Jak. Magában a talpban, apró csontjainak elrendeződése két ívet hoz létre Ez a két ív biomechanikai szempontból kiemelten fontos, hiszen nagy energiaelnyelő potenciállal rendelkeznek, vagyis ütéscsillapítóként működnek. Ez az ín nem tipikusan bokaízületi ín, de közelsége miatt itt tárgyaljuk.

hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után miért fáj az egyik ujj ízülete

A lábikraizomnak a hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után calcaneus csatlakozó ina az Achilles-ín 8. Hüvelyének, és a mellette fekvő bursának a begyulladása mellett ez az ín sajnos viszonylag gyakran szakad is, akár felhalmozódó mikrotraumák, akár hirtelen behatás következtében is ugró, sprintelő, hirtelen irányváltoztatással járó sportágakban; Bartlett A törések pl. A lábfej sérülései elég gyakoriak, nagyjából annyira, mint a bokát érő károsodások; nagyjából felük túlhasználat során felhalmozódó mikrosérülésekből adódik, másik felük pedig egyszeri nagy erőbehatás következtében alakul ki, nagy ütközésveszélyű sportokban, vagy pedig elesés miatt Bartlett Térdízület A nagy bonyolultságú térdízületben a combcsont bütykei condylus medialis et lateralis ízesülnek a sípcsonthoz, amelyhez a szárkapocscsont is kapcsolódik oldalról-hátulról A négyfejű combizomnak a térdben elöl haladó és a sípcsonton tapadó inába beágyazva található a térdkalács, amely védőszerepe mellett a láb mint hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után hatékonyságának a fokozásában is fontos szerepet játszik, mert azzal, hogy az ízület felett vezeti el a négyfejű izom inát, hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után erőkart megnöveli Vogel A térdízület szintén az egyik leggyakrabban megsérülő ízület a sportban.

Mechanikailag sokféle irányú erőnek van kitéve az egyszerű járáskor is: hajlás, csavarodás, nyíróhatás az ízületi felszínekkel párhuzamos irányban és axiális összenyomódás hat rá Bartlett Nem véletlen tehát, hogy a térd a sportolás során viszonylag könnyen sérül. Leggyakrabban a stabilizáló szalagok Ez utóbbi sérülés leginkább az elülső keresztszalagot érinti, amely, mint láttuk, spontán úton éppen az egyik legnehezebben gyógyuló szalag az ízületben Gabriel Ábra: A térdízület csontjai Forrás: Wolfram Mathematica Ábra: A szárkapocscsont és a sípcsont felső részének egymáshoz viszonyított helyzete oldalsó-hátulsó nézetben Forrás: Wolfram Mathematica A sípcsont és a combcsont egymáson nemcsak gördülő, hanem csúszó mozgást is végez, ezért több irányban szükséges a stabilizálás, amit az oldalsó szalagok, a keresztszalagok és a meniscus-ok biztosítanak A meniscus rostporcos gyűrűi elnyelik a láb és a talaj közötti ütközéskor keletkező energia egy részét, és emellett anteroposterior és mediolateralis irányú stabilizáló szerepet is betöltenek.

A térdet ért sérülések során gyakran valamelyik meniscus-gyűrű rongálódik nyírófeszültség és kompresszió hatására: reped, esetleg elszakad. A meniscus-sérülés általános oka az, hogy testünkkel csavarodó mozdulatot végzünk, miközben a testsúlyt viselő láb térde rögzített tartásban van Bartlett Természetesen túlhasználat miatt is létrejöhet meniscus-sérülés, de ilyenkor ez inkább kopást jelent, nem szakadást. A traumatikus térdsérülések között előfordulnak az ütés, rúgás következtében létrejött különféle károsodások, és a repetitív mikrotraumák miatt kialakult bursitis bursa begyulladásavagy a térdkalács-ínnak a gyulladása patellaris tendinitisami főleg a sorozatosan ismételt, kemény felületről végzett elrugaszkodás és visszaérkezés folyamán kifejtett excentrikus munkát igénylő sportokban fordul elő Bartlettmint például a kosárlabda, a tájfutás, a labdarúgás, vagy a torna.

Ábra: A bal térdízület szalagjai és meniscus-ai hátulnézetből forrás: Wikipaedia. Ábra: A jobb térdízület szalagjai elölnézetből, sematikusan ábrázolva.

Csípőízület A csípőízület a láb függesztőövének, a medenceövnek és a combcsontnak a mozgatható gömbízülete.

  • Tippek sérülések esetén - 1. rész, Hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után
  • A könyök ízületét törés után fejlesztettük ki.
  • Hogyan kell kenni a térd duzzanatát

A medenceövet a két — egyenként három csontból, a csípő- ülő- és szeméremcsontból összenőtt — medencecsont és a keresztcsont alkotja. A medencecsontban egy ízületi vápa található, melyet acetabulumnak hívunk; ebbe illeszkedik a combcsont feje caput femoris Stabilitását egy nagyon erős szalagrendszer biztosítja Bár a medencecsontokat nagyrészt szivacsos állomány alkotja, ívelt kialakításuk miatt mechanikailag nagyon erős szerkezetet alkotnak.

A comb csatlakozási régiójának mozgási szabadsága, valamint a csigolyák sorának egyenként minimális, de összeadódva mégis jelentős hajlási potenciálja minimalizálja a medenceövre ható csavaró és hajlítóerők nagyságát Bartlett Ezért a sportban a medencesérülés elég ritka.

Amikor megtörténik, akkor általában ütközések miatti nagy kompressziós erők ébredésének köszönhető. Az ízületben bekövetkező leggyakoribb törések általában a femurt érintik, pl. Sokkal jellemzőbbek azonban az izmok vagy izom-ín sérülései rectus femoris, közelítőizmok, csípő- és horpaszizmokritkábban a szeméremcsonti összenövés symphysis pubica túlhasználat miatt bekövetkező gyulladása futóknál vagy távgyaloglóknál Bartlett Ábra: A csípőízületben kapcsolódó combcsont és medencecsont Forrás: Wolfram Mathematica Ábra: A csípőízület felépítése Forrás: Wolfram Mathematica Ábra: A csípőízületet erős szalagrendszer stabilizálja Forrás: Wikipaedia.

Vállízület A vállízület Mozgástartománya nagy, ennek azonban az az ára, hogy a stabilitása kicsi, ami az egyik oka a sérülékenységnek. Ebből következően a váll körüli izmok szükségesek is a stabilitás fenntartásához. Alkotói a felkarcsont feje caput humeriaz azt fogadó ízületi vápa a lapockacsontban cavitas glenoidalisa lapocka hollócsőrnyúlványa processus coracoideusa lapockacsont vállcsúcsi nyúlványa acromionvalamint, mivel a vállcsúcsra érkezik ki a kulcscsont is, és több szalaggal kenőcsök a bokaízület artrózisához csatlakozik a vállízületet alkotó egyéb képletekhez, a kulcscsont is a vállízület komponense.

A felkarfej gömbízületet alkot a lapocka vápájával, ami miatt a váll nagy mozgástartománnyal rendelkezik. Ábra: A felkarcsont és a lapockacsont kapcsolódása a vállízületben oldalnézetből, elülső oldalnézetből és hátulsó oldalnézetből Forrás: Wolfram Mathematica A vállizmok közül néhány musculus supraspinatus, infraspinatus, subscapularis és teres minor egy egységesen működő csoportot képez, ezt rotátorköpenynek vagy vállforgatóköpenynek hívjuk Eme izmok inai a humerus feje és a lapocka vállcsúcsi nyúlványa között futnak.

Ez nagyon gyakran megsérülő rész sporttevékenység közben, főleg az erőkifejtéssel történő emelés, a váll fölött végzett erőkifejtés, különféle lendítő- és körzőmozgások, dinamikus és nagyívű karmozdulatok okozhatnak mind akkumulálódó, mind pedig egyszeri traumatikus károsodásokat.

Ábra: A hogyan fejleszteni ízületeket sérülés után alkotó izmok és inaik Forrás: Akik ízületi őssejteket kezeltek.